قیمت زعفران, اخبار زعفرانی, مقالات زعفرانی

تاثیر قیمت دلار بر قیمت زعفران

آیا افزایش قیمت دلار روی قیمت زعفران تاثیر دارد

تاثیر قیمت ارز و دلار بر قیمت زعفران

تاثیر قیمت ارز بر قیمت زعفران، آیا افزایش قیمت دلار روی قیمت زعفران تاثیر دارد، عوامل موثر بر قیمت زعفران، آینده قیمت زعفران، تاثیر دلار بر قیمت زعفران،آیا قیمت زعفران مثقالی افزایش می یابد، افزایش قیمت دلار و تاثیر آن بر قیمت زعفران

در این مطلب سعی شده‌است تا با  بررسی عواملی که بر قیمت زعفران اثر گذار هستند  و مهمترین آن یعنی  نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر افزایش و یا کاهش قیمت زعفران و نیز  تقاضای جهانی و داخل کشور، عرضه و کاشت زعفران، قوانین و مقررات حاکم بر بازار و صادرات زعفران، تعرفه‌های صادرات و واردات آن در کشورها و میزان تقاضای کشورها و همچنین عرضه کشورهای رقیب تا حد زیادی دلایل نوسانات قیمتی زعفران  بررسی گردد.

آیا افزایش قیمت دلار روی قیمت زعفران تاثیر دارد

آیا افزایش قیمت دلار روی قیمت زعفران تاثیر دارد

ایران و خراسان رضوی بزرگترین تولید کننده زعفران در در دنیاست و بخش عمده تولید زعفران ایران صادر می شود.از جمله  مهمترین عوامل موثر بر قیمت زعفران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  •  تقاضای جهانی و داخلی زعفران
  •  نوسانات نرخ ارز و به ویژه دلار و یورو
  • مقدار تولید زعفران در سال زراعی
  • میزان عرضه زعفران توسط کشورهای دیگر در بازار
  •  قوانین و مقررات داخلی و همچنین خارج از کشور
  •  تعرفه های گمرکی در کشور های وارد کننده زعفران
پیشنهاد مطالعه بیشتر:   طرز تهیه برنج زعفرانی مجلسی خوشمزه با زرشک

در این مطلب سعی داریم در مورد تاثیر قیمت دلار و ارز بر قیمت زعفران و اینکه آیا افزایش قیمت دلار روی قیمت زعفران تاثیر دارد مطالبی را عنوان کنیم

افزایش قیمت دلار

متاسفانه چند سالی است که نواسانات نرخ ارز زیاد شده و اکثرا روند سعودی به خود گرفته است و در تاریخ نوشتن این مطلب یعنی 18 آذرماه 1400نرخ دلار در بازار آزاد حدود 30000 تومان معامله می شود.

این روند صعودی و انتظار عامه جامعه برای افزایش آن تاثیرات زیادی می تواند بر روی زعفران و قیمت تمام شده و نیز قیمت فروش زعفران به صورت صادرات به کشور های مختلف داشته باشد.

آیا افزایش قیمت دلار روی قیمت زعفران تاثیر دارد

زعفران ایران و تاثیر دلار بر آن

متاسفانه افزایش قیمت دلار سریعا تاثیر خود را روی دیگر بازار ها و خدمات  میگذارد ولی این تاثیر بر روی بازار زعفران بسیار کند بود و گاهی بسیار ناچیز است  که البته این خود میتواند دلیل وجود مافیا در این بازار وسوسه انگیز یعنی بازار فروش زعفران باشد. (دلیل این امر وجود مافیای شدید در صادرات زعفران است )

قیمت نهاده های کشاورزی مانند انواع کود شیمیائی و همچنین حیوانی، سموم و مواد کنترل آفات، ماشین آلات کشاورزی و نیروی کار در قیمت تمام شده این محصول و عرضه آن بسیار موثر است. به رغم سختی کار کاشت و برداشت زعفران، با وجود پیشرفتهای زیاد تکنولوژی، محصول زعفران هنوز در تمامی ابعاد به صورت سنتی انجام میگردد.کاشت، داشت، برداشت و حتی روش خشک کردن زعفران به صورت سنتی انجام میگیرد که این امر موجب بروز مشکلات فراوانی برای تولید و عرضه زعفران می گردد.

پیشنهاد مطالعه بیشتر:   ریشه زعفران چیست + خواص ریشه، کاربرد و طریقه مصرف

نوسانات نرخ ارز بر صادرات زعفران

 بخش عمده محصول زعفران ایران صادر می‌گردد و کشور ایران با تولید بیش از ۹۰ درصد از زعفران جهان،بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا میباشد لذا هر گونه تغییر و نوسان در رخ ارز در کشور، قیمت زعفران  را تحت تاثیر قرار می دهد. مطالعات اخیر نشان می دهد که نرخ ارز در مقایسه با سایر متغیرهای موثر بر زعفران ، بیشترین تاثیر را بر قیمت های زعفران صادراتی داشته است. نوسانات نرخ ارز در بلند مدت اثرات مثبتی بر تقاضای صادرات کشور ایران گذاشته است.

تاثیرات ارز بر بازار زعفران

با توجه به مشکلات صادرات مبنی بر بازگشت ارز به سامانه نیما زمینه برای قاچاق این محصول به افغانستان مهیا شد که این امر خطر جدی برای بهترین زعفران جهان یعنی زعفران ایران به شمار می‌آید. چرا که افغانستان، زعفران ایران را به اسم خود به کشورهای دیگر صادرمیکند.

یکی از مسئولان در بازار زعفران در گفتگو با خبرنگار مهر از کاهش ۱۵ درصدی صادرات زعفران در ۳ ماهه نخست امسال خبر داد و عنوان کرد در سه ماه اول سال ۹۷ بیش از ۵۵ تن زعفران از کشور صادر شده بود در حالی که این عدد امسال به بیش از ۴۷ تن رسیده است.

وی دلیل این  کاهش را سخت گیری ها در بحث صادرات زعفران عنوان کرده و گفت :به دلیل تفاوت دلار سامانه نیما و دلار بازار آزاد صادرکنندگان زعفران بین ۵۰۰ هزارتومان تا یک میلیون تومان زیان می بینند و این برای آنان صرف ندارد.

 البته زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج  و به کشور های مختلف از جمله افغانستان و امارات و نیز هند برده می شود.

پیشنهاد مطالعه بیشتر:   بهترین روش خشک کردن زعفران + اتویی

آیا قیمت زعفران در سال 1399 افزایش می یابد

وقتی زعفران صادر نشود و مصرف داخلی زعفران نیز به دلیل مشکلات اقتصادری کاهش یافته و کشاورزان و کسانی که محصول را نگه داشته اند در حال عرضه آن به بازار هستند، همه این موارد باعث افزایش عرضه و کاهش قیمت شده است .همچنین افزایش کاشت زعفران و برداشت سال 1398 منجر به کاهش بیشتر قیمت زعفران شده و خواهد شد.به همین دلیل افزایش نرخ ارز تاثیر چندانی بر قیمت زعفران تاکنون نداشته است.ولی با احتمال افزایش قیمت دلار احتمال افزایش قیمت زعفران کیلویی وجود دارد.

آموزش کاشت زعفران در جعبه وگلدان

1 دیدگاه در “تاثیر قیمت دلار بر قیمت زعفران

  1. رضا گفت:

    درایران به کشاورز ودامداروباغداربطورکلی توجه که نمیشودهیچ باهرضربه بتونن به این سه گروه آسیب میرسانن مگه خودشون بخواهن مانندگندم که در۴۳ سال اخیرخیلی کم گران میکردن امسال دوبرابرهم زیادترکردن چون خودشون خواستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *