چگونه دم کردن زعفران با آب جوش و یخ + سابیدن زعفران

دم کردن زعفران با آب جوش :دراین مطلب سعی داریم بگوییم چگونه زعفران را دم کنیم و سپس بهترین روش و طرز دم کردن زعفران با آب جوش و یخ و نیز طرز سابیدن زعفران بدون هاون به منظور دم کردن زعفران برای برنج و استفاده بهینه از زعفران را برای شما بیان کنیم. امیدواریم پس از مطالعه این متن بتوانید روشهای مختلف دم کردن زعفران با آب جوش و یخ  و بهترین روش مصرف و دم کردن رو که ترکیب دو روش با اب یخ و گرم با هم هست را به خاطر سپرده  و در مواقع لزوم از آن بهره کافی رو ببرید.

دم کردن زعفران

رایج ترین روش برای مصرف این گیاه در ایران ،دم کردن سرگل زعفران است.قیمت سرگل نسب به سایر انواع زعفران مخصوصا قیمت زعفران نگین بسیار کمتر و مناسب تر است و برای استفاده خانگی پیشنهاد می گردد.

انتخاب زعفران مناسب برای دم کردن

برای دم کردن زعفران، باید از زعفرانی با کیفیت بالا و مرغوب استفاده کنید. زعفران باکیفیت، دارای رشته‌های بلند، ضخیم و یکدست است و رنگ آن قرمز متمایل به قهوه‌ای است. از خرید زعفران‌های پودر شده یا زعفران‌هایی که رنگ خیلی روشن یا خیلی تیره دارند، خودداری کنید.

پیشنهاد خرید
۱۰۰ گرم زعفران هدیه سوپر نگین قائنات چگونه دم کردن زعفران با آب جوش و یخ + سابیدن زعفران

100 گرم زعفران هدیه سوپر نگین قائنات

تومان۱۰,۲۰۰,۰۰۰تومان۱۰,۲۰۰,۰۰۰خرید کنید

 ظروف مناسب برای دم کردن زعفران

برای دم کردن زعفران، می‌توانید از ظروف مختلفی مانند قوری، فنجان، نعلبکی، هاون و… استفاده کنید.

نحوه دم کردن زعفران

چگونه زعفران دم کنیم

 روش‌های مختلف دم کردن زعفران

روش‌های مختلفی برای دم کردن زعفران وجود دارد.

  • دم کردن زعفران با آب جوش
  • دم کردن زعفران با یخ

با توجه به استقبال کاربران از ویدیو ، ابتدا در صورت تمایل این آموزش را در قالب فیلم ببینید و سپس به صورت تشریحی، متن را مطاله نمایید.

اینجا میتونی زعفران اعلا را مستقیم از کشاورز آنلاین بخری

طرز تهیه زعفران دم کرده

بهترین روش دم کردن زعفران  ترکیب دو روش مدرن و سنتی است. فیلم زیر ترکیبی از دو روش دم کردن زعفران با آب جوش و یخ را نشان میدهد و در ادامه در مورد روش دم کردن سنتی و نیز دم کردن با یخ بیشتر بخوانید.

بهترین روش دم کردن زعفران(طرز دم آوردن زعفران) ترکیب دو روش آب جوش و یخ می باشد.

دم کردن زعفران با آب جوش

همانطور که میدانید زعفران ،دارای طبعی گرم و کمی تلخ می باشد.پس از سابیدن زعفران و یا خرد کردن زعفران با دستگاه های زعفران ساب ،زعفران را در مقدار کمی آب جوش ریخته و به مدت ده الی ۱۵ دقیقه به آن استراحت میدهید تا زعفران به راحتی طعم و رنگ خود را به آب بدهد.این کار بهتر است در ظرف در بسته انجام گیرد تا کیفیت آن دو چندان شود
میزان آب و مقدار زعفران برای دم آوردن زعفران بصورت دلخواه می باشد.ولی بهتر آن است که مقدار آب آن کمتر از یک سوم لیوان باشد و زعفران آن درحدود یک قاشق سوپ خوری و یا بیشتر باشد.

طرز تهیه زعفران دم کرده

چگونه زعفران دم کنیم

روش مرسوم برای گلاب گیری از گل محمدی و عرق گیری گیاهان دارویی دیگر،دم کردن و گرم کردن آن بوده و همچنان نیز است. به همین خاطر ما این روش را  برای دم کردن زعفران توصیه نمیکنیم و به شما هم یشنهاد نمیدیم.

دم کردن زعفران با یخ

طرز دم کردن زعفران با یخ: در کتاب‌ها و برنامه‌های آشپزی دیده ایم که برای استفاده از رنگ زعفران در پخت غذا و شیرینی ، توصیه می‌شود که آن را داخل مقداری آب جوش حل کرده و یا دم کنیم.اما در این جا می‌خواهیم شما را با روش دیگری آشنا کنیم. یخ! تعجب کردید؟درست خواندید،یخ! چگونه ؟

برای دم کردن زعفران با یخ بهتراست زعفران را در ظرف شیشه ایی ریخته و به میزان زعفران موجود ،قالب های کوچک یخ را قرار داده و بگذارید تا قالب های یخ در دمای محیط آب شده و زعفران عصاره و رنگدهی خود را به آب بدهد.

کسانی که این تجربه را داشته اند میگویند رنگ دهی این روش برای زعفران بیشتر و رضایت بخش تر بوده است.

طرز دم کردن زعفران

طرز دم آوردن زعفران

بهترین روش دم کردن زعفران


هرچند که ما روش سنتی و همانا دم کردن زعفران با آب جوش را پیشنهاد میکنیم،زیرا در تمام مراحل داروسازی از زعفران ،برای عصاره گیری زعفران،آن را گرم و دم میکنند و نه اینکه آنرا سرد و فریز بکنند و نیز در روش دم کردن خواص زعفران بهتر حفظ می شود.

میزان یخ مورد استفاده ،بستگی به میزان پودر زعفران شما دارد.به عنوان مثال برای نصف قاشق چای خوری پودر زعفران، دو تکه یخ در ابعاد یخ‌های تولیدی یخ ساز یخچال‌های خانگی کافیست. اگر به میزان بیشتری از رنگ زعفران نیاز داشتید،مقدار پودر زعفران و یخ را با همین تناسب افزایش دهید.

روش نهگداری زعفران در خانه را اینجا بخونید

 

دم کردن زعفران

بهترین روش مصرف زعفران

بهترین روش مصرف زعفران سابیدن زعفران و سپس دم کردن زعفران می باشد، چون در حالت سابیده شده زعفران تمامی عناصر خود را آزاد کرده و بالاترین کیفیت را به شما ارائه می نماید.

پیشنهاد خرید
باکس زعفران چوبی چگونه دم کردن زعفران با آب جوش و یخ + سابیدن زعفران

باکس هدیه چوبی زعفران

تومان۰تومان۷۸۵,۰۰۰خرید کنید

 خواص دم کرده زعفران

در ادامه مطلب به فواید وخواص دم کرده زعفران اشاره ای میکنیم

  • دم کرده ی زعفران برای دردهای متوسط تا شدید شکمی و قسمت فوقانی شکم موثر است.
  • ضد افسردگی: دم کرده زعفرون سرشار از آنتی اکسیدان‌هایمفید برای به بهبود و بازسازی سلول‌های مغز است.
  • همچنین دردهای غشای روده ی بزرگ را نیز آرام می کند.
  • تاثیر در بهبود نفخ و سوءهاضمه
  • تاثیر در کاهش دردهای دوران قاعدگی
  • تاثیر در مدیریت وزن و لاغری با زعفران
  • ضد التهاب
  • ضد افسردگی
  • سلامت چشم …
  • چای زعفران برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند آسم، سرفه، خشکی پوست، حمله عصبی، گاز معده، سوزش سردل، بی خوابی و انزال زود رس مفید است.

 روش دم کردن زعفران

روش تهیه قیمه مجلسی و نذری خوشمزه رو با تمام فوت و فن ها اینجا بخونید.

مقدار مصرف دم کردن زعفران

مقدار مصرف مجاز زعفران روزانه حدود یک گرم است؛ همچنین مقدار مصرف تنتور آن حدود 15 قطره در روز است. مصرف سه گرم زعفران برای هر نفر در ماه بسیار سالم و سودمند می‌باشد اما مصرف بیش از 5 گرم در ماه مضر است. مصرف 5 گرم زعفران در یک وعده‌غذایی می‌تواند منجر به مرگ انسان گردد.

دم کردن زعفران برای برنج

بهترین روش دم کردن زعفران برای برنج به این صورت است که زعفران دم کرده را قبل از دم کردن برنج روی برنج ها (کنار قابلمه)  ریخته و بگذاریم با برنج ها دوباره دم بکشد. در این روش عطر و طعم زعفران به طور کامل در برنج پخش می شود و رنگ بهتری نیز از زعفران به دست می آید. و یک برنج زعفرانی بسیار خوشمزه را میل خواهید کرد.

سابیدن زعفران

چگونه زعفران را بسابیم: برای دم کردن زعفران معمولا ابتدا آنرا در یک هاون میسابند تا با خرد شدن آن طعم و رنگ آن سریعتر و بهتر آزاد شوددر بیشتر مناطق ایران و همچنین مناطق مرطوب با کمی شکر یا یک حبه قند ، زعفران را میسابند که تاثیر به سزایی در نسوختن و شیرین شدن زعفران میشود.

ما این روش را به عنوان بهترین روش و طریقه دم کردن زعفران به شما پیشنهاد میکنیم. ما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که سابیدن زعفران با هاون های فلزی و یا سابیدن باسرعت ،سبب سوختن زعفران میشود و زعفران خاصیت و میزان رنگدهی خود را به مراتب از دست میدهد. برای درست کردن دم کرده ابتدا باید بهترین روش برای سابیدن زعفران را بدانیم و انجام دهیم تا عطر و طعم زعفران را به خوبی احساس کنیم.

چگونه زعفران را بسابیم

چگونه زعفران را بسابیم

بهترین وآسانترین روش سابیدن زعفران ، ساییدن زعفران با قاشق است. در ادامه فیلم آموزش سابیدن زعفران و نیز چگونه زعفران را دم کنیم به آسان ترین شکل ممکن رو ببینید.

ساییدن زعفران بدون هاون

 فیلم چگونگی ساییدن زعفران بدون هاون و ساده ترین شکل ممکن

 

بعد از چگونگی سایبدن زعفران توجه شما را به روش های مختلف دم کردن که دربین مردم رایج است جلب میکنیم.

 

 

روش تهیه کباب کوبیده زعفرونی و سیخ زدن کباب رو با تمام فوت و فن ها اینجا بخونید

نکات بسیار مهم برای سابیدن زعفران

  • هنگام خرید عمده زعفران،هیچگاه زعفران خرد شده را نخرید .چون زعفران درجه یک باید رشته ایی و سرخ رنگ باشد و بااینکار از خرید زعفران تقلبی و از افراد سودجو که مواد ناخالص و یا درجه دو را به عنوان درجه یک میفروشند جلوگیری میکنید.
  •  همیشه زعفران را در ظرف یا محیطی وکیوم و ایزوله نگه دارید تا از عطر و طعم آن کاسته نشود.
  • زعفران سرگل را در جای خشک و دور از تابش مستقیم نور خورشید نگه دارید.
  • زعفران را از برندهایی که تخصصشان زعفران است بخرید که درصورت نارضایتی آنرا پیگیری و بتوانید زعفران خریداری را مرجوع کنید.
  • زعفران را همراه باچای و شیر نیز میتوانید دم کرده و نوشید.
  • از خواص زعفران غافل نشوید و از آن به درستی استفاده کنید.
  • زعفران به علت نگه داری نادرست خاصیت خود را ازدست میدهد و لزج مانند میشود.
    پس به مقدار نیاز ،مقدار دم شده زعفران خود را تعیین کنید

این نکته را هم خاطر نشان کنیم که اگر دنبال کیفیت خوب و بالای زعفران هستید حتما زعفران را به صورت مستقیم از کشاورز تهیه نمایید و ما در زعفرانیک این هدف را دنبال می کنیم چون تمامی محصولات را خود تولید می کنیم.

 

طریقه دم کردن زعفران

طریقه دم کردن زعفران

چنانچه مایل به خرید اینترنتی زعفران به صورت آنلاین و مستقیم از کشاورز هستین از قسمت فروشگاه زعفران قائنات میتوانید بسته های مورد نظر خود را انتخاب کنید. یا حضوری خرید کنید

نکات مهم و فوت‌وفن‌های دم کردن زعفران

1. زعفران را پودر نکنید: پودر کردن زعفران باعث می‌شود عطر و طعم آن به سرعت از بین برود.

2. از آب جوش استفاده نکنید: دمای ایده‌آل برای دم کردن زعفران، بین 70 تا 80 درجه سانتی‌گراد است.

3. زعفران را در یخچال نگهداری کنید: زعفران را در ظرفی دربسته و در یخچال نگهداری کنید تا عطر و طعم خود را حفظ کند.

4. از زعفران دم کرده در غذاهای مختلف استفاده کنید: زعفران دم کرده را می‌توانید در انواع غذاها، دسرها و نوشیدنی‌ها استفاده کنید.

5. زعفران را به صورت مستقیم روی شعله آتش قرار ندهید: قرار دادن زعفران روی شعله آتش باعث می‌شود عطر و طعم آن از بین برود.

6. از زعفران تقلبی استفاده نکنید: زعفران تقلبی، زعفرانی است که با مواد دیگر مخلوط شده است و کیفیت و عطر و طعم زعفران اصل را ندارد.

7. زعفران را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید: نور مستقیم خورشید باعث می‌شود رنگ زعفران کمرنگ شود.

8. زعفران را در ظروف شیشه‌ای نگهداری نکنید: ظروف شیشه‌ای نور را عبور می‌دهند و باعث می‌شوند رنگ زعفران کمرنگ شود.

9. از زعفران در مقادیر کم استفاده کنید: زعفران ادویه‌ای گران‌بها است و به مقدار کمی از آن می‌توان عطر و طعم دلخواه را به غذاها و نوشیدنی‌ها اضافه کرد.

10. زعفران را در هاون سنگی بسابید: سابیدن زعفران در هاون سنگی باعث می‌شود عطر زعفران و همچنین طعم  آن بهتر آزاد شود.

 اشتباهات رایج در دم کردن زعفران

  • استفاده از آب جوش
  • استفاده از زعفران نامرغوب
  • قرار دادن زعفران در معرض نور مستقیم خورشید
  • نگهداری زعفران دم کرده در دمای اتاق

  حرف آخر

دم کردن زعفران به روش صحیح، کلید استخراج طعم و عطر بی‌نظیر این ادویه جادویی است. با رعایت نکات و فوت‌وفن‌های ارائه‌شده در این مقاله، می‌توانید زعفرانی با کیفیت و عطر و طعم عالی دم کنید و از فواید آن برای سلامتی خود بهره‌مند شوید. امیدواریم در این مبحث توانسته باشیم برای سوالات ذهن شما  درباره دم کردن زعفران با آب گرم و یخ پاسخ مناسبی ارائه کنیم.چنانچه سوال یا پرسشی از پرسش های بالا در این زمینه  و یا سابیدن زعفران و یا  انواع مختلف زعفران باقی مانده در قسمت نظرات آن را مطرح نمایید تا در کمترین زمان ممکن به آن پاسخ گوییم.

یک ستاره<<  >>پنج ستاره

4.3/5 (41 نظر)
9 پاسخ
  1. زهرا میر کریمی گفته:

    سلام.
    من دم کردن زعفران با یخ رو تا حالا نشنیده بودم.امروز امتحانش کردن عالی بود .در این روش رنگ زعفران فوق العاده میشه.
    ممنون از مطلب خوبتون.

    پاسخ
    • admin_blog گفته:

      سلام
      با تشکر
      بهترین نوع زعفران برای دم آوردن زعفرون زعفران سرگل هست.ما خودمون زعفرون رو بیشتر با آب جوش دم میکنیم.و یخ رو توصیه نمیکنیم.
      اگه انواع مختلف زعفران رو نمیدونید.مطلب انواع زعفران رو در بخش مقالات مطالعه نمایید
      به امید روزای بهتر

      پاسخ
  2. طباطبائی گفته:

    سلام آقای بدیعی
    من از اینستاگرام ازتان خرید کردم
    محصولات با کیفیت بودن و با آنچه تعریف کرده بودید ، فرقی نداشت.
    بنده فیلم هارا دیدم ولی ما همینطوری ساییده شده داخل غذا و چای می ریزیم و دم نمی کنیم.دست شما درد نکنه در کل اصفهان مثل زعفران تان پیدا نشد.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *