تشخیص زعفران اصل از تقلبی و تست زعفران

تشخیص زعفران اصل از تقلبی

تشخیص زعفران اصل از تقلبی یک از چالش هایی است که هنگام خرید عمده زعفرون با آن مواجه هستیم، راه های زیادی برای شناخت زعفران اصل از تقلبی وجود داره که بعد اون شاید بتوانید تا حدود 60 درصد زعفران اصلی رو تشخیص دهیم ،زیرا متقلبین در حوزه فروش زعفران هر روز روشهای جدیدی را به کار میبرند تا زعفران تقلبی بیشتری به جای اصلی به شما بفروشند. اما بهترین راه برای خرید زعفران اصل، خرید از فروشگاه زعفران معتبر و خرید مستقیم از کشاورز است.

در این مطلب سعی میکنیم آموزش شناخت زعفران و به طورکلی روش های تشخیص اصل بودن زعفران را بیان کنیم، و در ادامه فیلم آزمایش زعفران اصل یا رنگ زرد تقلبی رو خواهید دید تا با مشخصات زعفران خوب آشنا شوید. .شما اگر روش و یا ایده خاصی در این زمینه دارید با ما درمیان بگذارید تا بقیه بتوانند از آن استفاده کنند.

تست زعفران اصل

تست زعفران اصل

زعفران اصل

امروزه تشخیص خالص بودن یاخالص نبودن زعفران در آزمایشگاه‌ها به راحتی و سهولت قابل انجام  است،اما تشخیص آن برای مصرف کنندگان به راحتی ممکن نیست.تقلب در زعفران منحصر به مخلوط کردن یک گیاه شبیه زعفران با این محصول نیست بلکه زعفران تقلبی حتی شامل سنگین کردن وزن آن با استفاده از چربی، عسل، نمک و شکر و حتی زعفران پودر شده هم می‌شود چراکه این گیاه ارزش بالایی دارد و هر گرم آن با قیمت بسیار زیادی در بازار فروخته می‌شود لذا سودجویان را به سمت خود جذب میکند تا با هر روشی  که می‌توانند در زعفران اصلی  غش کنند ومقدار کمتری زعفران خوب را در اختیار مصرف کننده قرار دهند.

آزمایش زعفران اصل یا رنگ زرد تقلبی

تشخیص زعفران اصل

روش تشخیص اصلی بودن زعفران متفاوت است.اما ابتدا ما باید شکل زعفران را بشناسیم تا در مواجه با زعفران تقلبی بتوانیم  زعفران تقلبی را تشخیص دهیم.

زعفران اصل را چگونه بشناسیم

زعفران خوب را چطور بشناسیم

در هنگام خرید زعفران شکل ظاهری زعفران یکی از روش‌های شناسایی خالص بودن آن است چرا که ظاهری شبیه به میخک دارد؛ به گونه‌ای که پایین گیاه میله‌ای و انتهای آن دندانه‌دار، پهن و قیچی شکل است. همچنین رنگ زعفران باید قرمز تند باشد نه روشن و شکل کلاله‌های آن نیز نباید براق باشد.

فیلم آزمایش زعفران اصل یا رنگ زرد تقلبی

این فیلم ساده ترین روش تشخیص زعفران اصل رو به سادگی بیان میکنه ،البته به زبان انگلیسی

زعفران اصل را چگونه بشناسیم

رنگ مصنوعی، تقلبی بسیار خطرناک در زعفران

یکی دیگر از راه‌های تشخیص زعفران اصلی در زرپران استفاده از رنگ مصنوعی است؛ اگر رنگ‌های مصنوعی در زعفران به کار رفته باشد در آزمایشگاه قابل شناسایی است .پایین بودن قدرت رنگ دهی آن نشان دهنده تقلب خواهد بود.

این رنگ‌های مصنوعی برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است و در واقع گل رنگ‌هایی که از کشور عربستان سعودی به عنوان زعفران و اکثرا به عنوان پودر زعفران به کشور وارد می‌شود از همین رنگ‌های خطرناک مصنوعی است

تشخیص زعفران تقلبی از اصل

شناخت زعفران

 

البته رنگ کردن قسمت‌های سفید این گیاه ( ریشه زعفران )با رنگ طبیعی زعفران محترمانه‌ترین شیوه در تقلب زعفران است که برای مصرف‌کنندگان به راحتی قابل تشخیص نیست..متاسفانه این روش بسیار رایج شده است. متقلبان و عرضه‌کنندگان می‌توانند روی خالص بودن زعفران خود نیز تاکید داشته و گاهی قسم میخورند چرا که از هیچ چیز به غیر از زعفران در آن استفاده نکرده‌اند.

شکل ظاهری زعفران یکی از روش‌های شناسایی خالص بودن آن است

زعفران اصل

آموزش شناخت زعفران

رنگ زعفران اصل

مشخصات زعفران خوب

اصل بودن زعفران یکی از دغدغه‌های همیشگی ما و مخصوصا خانوم ها هنگام خرید زعفران و جهت آشپزی و دم کردن زعفران  به شمار می‌آید. ایا ما واقعا زعفران اصلی می خریم یا نه . چرا که آغشته‌کردن این گیاه به چربی، عسل وحرفه‌ای‌ترین روش تقلب در فروش زعفران است.

یکی از راه‌های تقلب د این است که کلاله‌های آن را با نوعی چربی، شکر، نمک یا عسل آغشته می‌کنند، به طوری که بر وزن آن اضافه شود. معمولا در این روش متقلبان حرفه‌ای هستند و به صورت تخصصی تقلب می‌کنند. برای همین است که نمی‌توان از خالصی یا ناخالص بودن آن اطمینان حاصل کرد. چراکه آنها ماه‌ها تلاش می‌کنند با آغشته کردن این گیاه به مواد دیگر ،سود بیشتری به دست بیاورند.

 متقلبان معمولا این مواد را به صورت محلول روی کلاله‌های زعفران می‌پاشند یا اسپری میکنند و هنگامی که خشک می‌شوند وزن زعفران را افزایش می‌ دهد که به راحتی قابل مشاهده نیست.


اینجا میتونی زعفران درجه یک را به صورت اینترنتی و مستقیم از کشاورز آنلاین بخری


 

تست زعفران اصل

روش تشخیص اصلی بودن زعفران: اگر رشته های زعفران بسیار براق باشد باید به خوب بودن زعفران شک کرد یا در صورت مشاهده این وضعیت غیرطبیعی ،آن را بین انگشتان دست یا روی کاغذ له کنید اگر ماده خاصی از آن روی کاغذ نقش بست و کاغذ و انگشتان دست چرب شد در این صورت مشخص می‌شود که زعفران به چربی خاصی آغشته شده است تا وزن آن افزایش یابد.

اموزش شناخت زعفران

کلاله قرمز رنگ زعفران

 

زعفران خوب

روش تشخیص زعفران خوب چیست :برای شناخت زعفران خوب و واقعی بهتر است که ابتدا به سرشاخه ها نگاه کنید. این روش ساده ترین روش برای شناسایی زعفران مرغوب و واقعی است. زعفران دارای سه سر شاخه است که قسمت بالای آن شیپور مانند است. هرچه به سمت بالا بروید متوجه می شوید که شیپور باریک تر می شود.

فیلم آزمایش زعفران اصل یا رنگ زرد تقلبی

بهترین روش تشخیص اصل بودن زعفران

کسانی که در کار  فروش زعفران هستند، خوب می دانند که طعم و بوی زعفران اصلی بی نظیراست. بدین معنی که، رنگ و بو مزه زعفران، به عنوان یک شناساگر ثابت محسوب می شود. اگر کمی شاخک های زعفران را بچشید متوجه خواهید شد که کمی تلخ است اما بوی مطبوعی دارد. بوی زعفران کمی تند است اما دلنشین است!

اغلب کسانی که در کار خرید و فروش زعفران و یا صادرات زعفران هستند بر این نکته تاکید دارند که از لحاظ رنگ و بو زعفران گناباد و از لحاظ درشت بودن زعفران قائنات و تربت حیدریه دارای جایگاه ویژه ای در بین زعفران های تولید شده در ایران و بلکه در جهان می باشد.

کمی از زعفران مورد نظرتان را بین کاغذ کاهی و روزنامه قرار دهید و فشار دهید. اگر در جای فشار زعفران، ذرات روغن و چربی مشاهده کردید نشان از این دارد که زعفران تقلبی است اما اگر زعفران پودر شود و اثری از چربی نباشد نشان از سالم و خالص بودن زعفران دارد.

روش تشخیص اصل بودن زعفران

 آیا گاز شهری متان یک روش تشخیص  می‌باشد.

معمولا برای تهیه پودر زعفران از پودر گلرنگ استفاده می کنند و چون این پودر قرمز رنگ است آن را با گرده ذرت مخلوط کرده تا رنگ آن تعدیل شود. برای تشخیص این نوع تقلب می توانید مقداری از این پودر را روی شعله گاز بوتان قرار دهیدۀ در این حالت زعفران خالص رنگ بنفش یا نارنجی ولی نوع تقلبی آن رنگ زرد ایجاد می کند.

تشخیص زعفران اصلی

شناخت زعفران اصل

زعفران در بنزین حل نمی شود . برای شناخت زعفران خوب باید مقداری از زعفران را در بنزین بیندازید. اگر بنزین رنگی شد، نشان از این دارد که زعفران شما اصل نیست و از جمله زعفران های ساختگی است.

زعفران خوب در تماس با آب داغ، رنگ قرمز مایل به نارنجی و زرد ایجاد میکند و با گذشت زمان به همان رنگ اولیه باقی می ماند در صورتی که زعفران تقلبی رنگ قرمز تیره تولید میکند و پس از مدتی رنگ اولیه خود را از دست میدهد.

تست زعفران اصل

مشخصات زعفران خوب

رنگدانه های زعفران اصل در تماس با آب یا شیر پس از گذشت چند دقیقه آزاد می شوند در صورتی که نوع تقلبی آن بلافاصله آب را رنگین می کنند.

زعفران با کیفیت معمولا سالم و یک اندازه هستند . یک طرفش به شکل شیپور و طرف دیگرش نازک و ظاهری شبیه پیچک دارد . اگر دیدید که زعفران فرم نا منظمی دارد یا به جای سالم بودن خرد یا حاوی پودر است ، احتمالا این نوع زعفران از کیفیت پایینی برخوردار است . اگر زعفران حالتی آسیب دیده و فرسوده داشت باز هم نشان دهنده این است که زعفران کیفیت پایینی دارد .

تشخیص زعفران اصل

شناخت کلاله زعفران

قیمت زعفران های پودر شده کمتر از زعفران های کامل است و دلایل خوبی نیز برای آن موجود است مثل : عطر کمتر ،رنگ کمتر و طعم بدتر نسبت به نوع کامل آن میباشد . اصولا زعفران های پودر شده حاوی : زردچوبه ، پاپریکا و قسمت های دیگری از زعفران  می باشد .

جهت خرید زعفران اصل و با کیفیت بسیار عالی با شماره های ما درتماس باشید و یا به صورت آنلاین خرید کنید.

روش شناخت زعفران اصل از تقلبی

مشاوره رایگان از طریق واتس آپ جهت خرید زعفران در تهران

 

در این مطلب سعی کردیم به تمامی سوالات شما درباره روش تشخیص اصل بودن زعفران پاسخ دهیم امیدواریم توانسته باشیم به شما در انتخاب، شناخت و تشخیص زعفران خوب و اصل  کمکی کرده باشیم.چنانچه در این زمینه تجربه ای دارید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید تا ما هم از ان استفاده کنیم.این مطلب به روز می شود.8 آذرماه 1402

9 پاسخ
  1. خانم عزیزالهی گفته:

    سلام به شما
    همه ادعا میکنن زعفران اصل میفروشن و زعفرانشون فوق العاده است
    ولی واقعاکم هستن که مث شما زعفران اصل بفروشن
    من واقعا راضی هستم از زعفران شما
    عطر و رنگ خیلی خوبی داشت
    توی فامیل به همه پیشنهاد دادم سایت شمارو
    خیلی از شما ممنونم
    بسته بندی خوبی داشت
    و خیلی به موقع و سر تایم تحویل دادید.
    اگر برام امکانش بود در تور شرکت میکردم تا شخصا کشاورزهاتونو ببینم و فرآیند زعفرون چینی رو تجربه کنم و و بخاطر زحمات کشاورزاتون ازشون تشکر کنم.
    شما به جای من تشکر کنید.
    ضمنا فیلمی که در اینستاگرام قرار داده بودید در مورد زعفران ارگانیک که کود دهی بود بسیار جالب بود.کشاورزهاتون واقعا حس صداقت رو بهمون منتقل میکنن.بیشتر ازشون فیلم بزارید.
    کسب تون پر رونق

    —————————————–
    سلام با تشکر از مشارکت و نظر لطف شما

    پاسخ
    • admin_blog گفته:

      سلام
      با تشکر از مشارکت شما
      بهترین راه برای شناخت زعفران اصل از تقلبی شناخت ظاهر زعفرون است .اگه ظاهر زعفرون رو بشناسید تشخیص زعفران تقلبی واستون راحت میشه .ضمن اینکه این مطلب رو هم کامل بخونید

      پاسخ
    • امیر گفته:

      شناخت زعفرون اصل از تقلبی فقط از روی تجربه حاصل میشه.الان زعفرون هندی اومده به بازار و قاطی میکنند با زعفرون ، اصلا نمیشه تشخیص داد.خیلی باید مراقب بود.
      بهارین راه خرید زعفرون اصل از جای مطمئن هست. مثل زعفرانیک.واقعا خدا قوت و خسته نباشید

      پاسخ
  2. حمید گفته:

    چقدر خوبه که الان تو اینترنت همه جیز رو میشه پیدا کرد. قبلا باید کلی میگشتیم تا کسی رو پیدا کنیم که بهمون چیزی یاد بدهف ولی الان میتونی اینترنتی زعفرون بخری از کشاورز.دمتون گرم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *