اخبار زعفرانی, مقالات زعفرانی

ابلاغ حذف زعفران از فهرست مشمول عوارض آب مجازی

حذف صادرات زعفران از فهرست مشمول عوارض آب مجازی

حذف صادرات زعفران از فهرست مشمول عوارض آب مجازی

با ابلاغ معاون اول رییس جمهور، به وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و  همچنین وزارت اقتصاد و طبق اصلاح تصویب نامه موضوع فهرست محصولات کشاورزی و غذایی آب‌بر، محصول زعفران از فهرست کالاهای مشمول پرداخت عوارض نیم درصد آب مجازی حذف شد.

حذف زعفران از فهرست مشمول عوارض آب مجازی

حذف زعفران از فهرست مشمول عوارض آب مجازی

 

هیات وزیران در جلسه ۱۴۰۲٫۱۰٫۲۰ به پیشنهاد وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد که ردیف (۳۰) جدول مندرج در تصویب نامه شماره ۵۱۵۹۷ ت ۶۱۳۶۵ (زعفران) حذف شود.

حذف زعفران از فهرست مشمول عوارض آب مجازی

 

چندی پیش برخی محصولات کشاورزی مشمول عوارض نیم درصدی آب مجازی شدند. به این ترتیب که صادرکنندگان باید نیم درصد از ارزش صادرات را به عنوان عوارض صادرات آب مجازی پرداخت نمایند. عوارض صادرات آب مجازی زعفران هم مطرح شده بود که موجبات اعتراض صادرکنندگان زعفران شده بود.

میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در خصوص مساله عوارض آب مجای گفته بود: باتوجه به اینکه زعفران یک محصول کم آب طلب است، چرا باید برای آن نیم درصد عوارض آب مجازی تعیین شود؟ وی یادآوری می کند: حدود 90درصد صادرات زعفران از خراسان انجام می شود، حال آنکه تصمیم ها در تهران و جایی گرفته می شود که هیچ آگاهی از این محصول ندارند و برای بیش از 500تن زعفران تولیدی و 157هزار کشاورز تصمیم می گیرند.

 

امید است این اقدام باعث رشد و افزایش صادرات زعفران و ارز آوری بیشتر برای کشورمان باشد. انشا الله

پیشنهاد مطالعه بیشتر:   خرید زعفران صادراتی و نحوه صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *