مقالات زعفرانی

چرا زعفران عطر ندارد

چرا زعفران عطر ندارد ؟

چرا زعفران عطر ندارد؟ این یکی از سوالاتی است که همیشه در ذهن افرادی که به دنبال خرید زعفران هستند، مطرح می‌شود. زعفران، یکی از گران‌ترین ادویه‌های جهان است و به عنوان طلای سرخ نیز شناخته می‌شود. اما چرا بوی زعفران اصل، مانند بوی عطر نیست؟

در ابتدا باید بدانیم که زعفران یک گیاه است که از گل‌های آن استخراج می‌شودو خواص زعفران به دلیل وجود ترکیباتی است که در این گیاه وجود دارد. گل زعفران، گلی کوچک و بنفش رنگ است که در زمان بهار می‌رُوید. اما بوی خاص زعفران، از گل‌های آن استخراج نمی‌شود. بوی زعفران، از سه قسمت اصلی تشکیل می‌شود: ریشه، ساقه و ساقه‌های ضمیمه. بوی زعفران، به دلیل ترکیبات شیمیایی موجود در این قسمت‌ها به وجود می‌آید.

بوی زعفران

بوی زعفران اصل، به دلیل ترکیبات شیمیایی خاصی که در آن وجود دارد، به عنوان یک آرامش‌بخش و آرامش‌بخش شناخته می‌شود. برخی افراد از بوی زعفران، به عنوان یک عامل تسکین‌بخش برای استرس و اضطراب استفاده می‌کنند.  بوی زعفران اصل، بویی ملایم و خاص دارد که برخی افراد آن را دوست دارند. همچنین، بوی زعفران اصل، در برخی ماساژ‌ها و تراپی‌های آرامش‌بخش نیز استفاده می‌شود.

بوی زعفران اصل

بوی زعفران اصل

از زمان‌های قدیم، زعفران به عنوان یک ادویه گران‌قیمت و با ارزش شناخته شده است. رنگ زعفران که کاملا شناخته شده است و  بوی زعفران اصل، بویی دلپذیر و گرم دارد که به خاطر ترکیبات فراوانی که در آن وجود دارد، ایجاد می‌شود. اما چرا زعفران عطر ندارد؟

عطر زعفران

دلیل اصلی اینکه زعفران عطر ندارد را می‌توان در فرآیند تولید زعفران جستجو کرد. زعفران، برای به دست آوردن بوی خاص خود، نیاز به فرآیند خشک‌کردن دارد. در این فرآیند، زعفران به صورت دستی  رطوبت آن خشک شود.اگر زعفران به وسیله دستگاه خشک شود، این فرآیند باعث از بین رفتن بسیاری از ترکیبات شیمیایی زعفران می‌شود که مسئول بوی آن هستند.

پیشنهاد مطالعه بیشتر:   انواع زعفران (شناخت بهترین نوع +صادراتی)

یکی دیگر از دلایل اینکه بعضی زعفران ها عطر و بوی بیشتری نسبت به بقیه زعفران ها دارند آبیاری به وسیله آب قنات می باشد و همچنین استفاده از کود حیوانی در هنگام کشت زعفران. در دنیا زعفران گناباد به دلیل کاشت به روش سنتی و آبیاری با آب قنات ثبت سازمان جهانی فائو شده است. به همین دلیل زعفران گناباد دارای عطر و بوی بینظیری بوده و به داشتن عطر و بوی زیاد شهرت دارد.

 

عطری یا همان بوی زعفران اصل، شیرین و شبیه به بوی عسل، وانیل، یونجه و توتون است. همچنین ماده موثر در عطر زعفران، سافرانال است که مقدار آن در زعفران خالص بین 25 تا 50 واحد است. مزه زعفران خالص برخلاف بوی آن شیرین نیست و بلکه کمی تلخ و گس می باشد.

به‌طورکلی می‌توان گفت طعم و مزه زعفران خالص یک شگفتی است، چرا که هر انسانی تجربه و درک متفاوتی از چشیدن مزه زعفران دارد. در واقع، زعفران دارای چند طعم مختلف شامل است که نسبت به قدرت چشایی هر فرد متفاوت هست.

عطر زعفران

عطر زعفران

به طور کلی، چرا زعفران عطر ندارد

  • به دلیل فرآیند خشک‌کردن زعفران آن است. این فرآیند باعث از بین رفتن بسیاری از ترکیبات شیمیایی زعفران می‌شود که بوی آن را تشکیل می‌دهند. اما بوی زعفران اصل، بویی ملایم و خاص دارد که برخی افراد آن را دوست دارند. بنابراین، اگرچه زعفران عطر ندارد، اما بوی خاص و آرامش‌بخشی دارد که در آشپزی و تراپی‌های آرامش‌بخش نیز استفاده می‌شود.
  • دلیل دوم : زعفرانی که تازه برداشت میشود به مراتب عطر و بوی کمتری نسبت به زعفرانی که حداقل 6 ماه از برداشت آن گذشته است دارد. در واقع زعفران هم مانند برنج باید مدتی بگذرد تا بو و عطر زعفران بیشتر گردد. همیشه سعی کنید زعفران را از فروشگاه زعفران معتبر تهیه کنید و یا اینکه مستقیم از کشاورز بخرید تا بهترین طعم و عطر زعفران را تجربه نمایید.
پیشنهاد مطالعه بیشتر:   زعفران دختر پیچ چیست؟ خواص رشته کامل یا دسته زعفران

3 دیدگاه در “چرا زعفران عطر ندارد

  1. ندا گفت:

    من چند بار سوپر نگین خریدم، ولی مثل سرگل و نگین عطر نداشت. چرا اینطوریه

    1. کشاور آنلاین گفت:

      چون زعفران سوپر نگین با دستگاه خشک میشه. وقتی زعفرون با دستگاه خشک میشه بیشتر عطر و طعمش گرفته میشه، در ضمن زعفران سوپر نگین به دلیل استفاده از کود شیمیایی زیاد و سموم مختلف ، درشت تر از سایر زعفرون ها میشه، به همین دلیل عطر کمتری داره، مثل ادمی میشه که میره باشگاه و امپول و قرص میخوره به جای ورزش

  2. مصطفی گفت:

    زعفران شما رو خرید و استفاده کردم. واقعا بو و عطر بینظیری داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *